حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی با دانش ایرانی/کاربرد در صنعت حمل و نقل
محمد برهمند، دانش آموخته دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «بررسی مشخصه های متالورژیکی و مکانیکی فولاد مرتبهای تولید شده توسط فرآیند نورد» با بیان اینکه این پروژه را با هدف علمی – کاربردی پیش بردیم، گفت: صنایع مختلف بویژه صنعت حمل و نقل و هوافضا مانند خودرو و هواپیما به منظور کاهش وزن و هزینههای تمام شده خود، از اتصال دو ورق همسان با ضخامتهای متفاوت استفاده میکنند.
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با یک روش خاص، نواحی جوش در ورقه های فلزی کاربردی در صنعت حمل و نقلزا از بین ببرند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد برهمند، دانش آموخته دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «بررسی مشخصه های متالورژیکی و مکانیکی فولاد مرتبه ای تولید شده توسط فرآیند نورد» با بیان اینکه این پروژه را با هدف علمی – کاربردی پیش بردیم، گفت: صنایع مختلف بویژه صنعت حمل و نقل و هوافضا مانند خودرو و هواپیما به منظور کاهش وزن و هزینه های تمام شده خود، از اتصال دو ورق همسان با ضخامت های متفاوت استفاده میکنند.
وی افزود: روش جوشکاری یکی از روشهای پرکاربرد است که خود باعث بوجود آمدن یک ناحیه ناپیوسته و عیبدار در ورق می شود که میتواند در فرآیندهای بعدی شکلدهی، تنش و ترک را در محصول نهایی ایجاد کند.
به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بعضی از آلیاژها مانند آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم که در صنعت هوا و فضا پر کاربرد هستند به سختی جوشپذیرند و نسبت به جوش بسیار حساس اند. بدین منظور برای حذف ناحیه تحت تاثیر جوش، در این تحقیق از روش نورد پله ای (stair rolling treatment) برای تولید ورق مرتبه ای با خواص متفاوت در راستای طول استفاده کردیم.
وی ادامه داد: با توجه به تستهای مکانیکی انجام شده روی ورق مرتبهای تولید شده با روش نورد پلهای، نتایج بسیار رضایت بخش بود. لذا با کاربرد این روش جدید در صنعت خودرو سازی، میتوان وزن و هزینه های تولید و ماده مورد استفاده شده در بدنه خودرو را کاهش داد.
برهمند گفت: از این روش میتوان در صنایع حمل و نقل مانند خودرو سازی و یا هواپیما سازی بهره برد.
وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: تولید ورق با خصویات مرتبهای در راستای طول و عدم استفاده از جوش برای کاربرد ورق با ضخامتهای متفاوت از ویژگیهای این طرح به شمار میرود.
محقق این طرح با بیان اینکه فعالیتهای تکمیلی این پروژه به مدت ۶ ماه در دانشگاه کوماموتو ژاپن در قالب فرصت تحقیقاتی انجام شده است، خاطر نشان کرد: تجربیات و نقطه نظرات اساتید و محققان این عرصه در این دانشگاه به همراه میکروسکوپهای جدید و پیشرفته و تجهیزات آنالیز مواد مستقر در دانشگاه کوماموتو، نقش بسزایی در زمینه ارتقا سطح علمی این پروژه داشته است.
برهمند ادامه داد: بر اساس بررسیها، تاکنون هیچگونه نمونه ی مشابهی چه در داخل و چه در خارج از این طرح وجود ندارد و برای اولین بار این کار انجام شده است.
وی گفت: از مزیت های رقابتی طرح میتوان به «کاهش زمان برای بررسی مکانیزم های تغیر شکل در فلزات و آلیاژها در رشته مهندسی مواد و متالورژی»، «کاهش هزینهها، ماده مورد استفاده و وزن وسیله حمل و نقلی تولید شده، شکلپذیری بهتر در فرآیندهای شکلدهی ورق» اشاره کرد.
وی در خصوص کاربردهای پروژه گفت: از نتیجه این پروژه میتوان در صنایع مختلف حمل و نقل مانند خودروسازی، هوا و فضا بهره برد.
به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این پژوهش به عنوان پروژه دکتری در مدت چهار سال انجام شده است. در حال حاضر ۲ مقاله ISI در نشریات معتیر خارجی از این پژوهش به چاپ رسیده است. در مقالههای چاپ شده مطالعه تحولات ریزساختاری با کرنش، اثر متغیرهای فرایندی و همچنین نتایج رفتارهای مکانیکی مورد بحث قرار گرفته است.
گفتنی است :استاد راهنما این پروژه دکتر مصطفی کتابچی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور دکتر مصطفی جمشیدیان عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و پروفسور ساداهیرو تسورکاوا از دانشگاه کوماموتو ژاپن بودند.
نظر دهید