بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر صنعت ، معدن و تجارت از نمایشگاه پیشرفتهای طراحی هواپیما جت مسافری ۷۲ نفره
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایشگاه پیشرفتهای طراحی هواپیما جت مسافری ۷۲ نفره بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر سید حسن قدسیپور در مراسم بازدید آقای دکتر فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، آقای دکتر دهقانی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر دکتر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی، دکتر منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پروژه با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دیرباز در اجرا و عمل پیشتاز بوده و اقدامات مهمی در راستای پیشرفت کشور به سرانجام رسانده است، گفت: قبل از انقلاب بنیان ماشین سازی اراک و تبریز توسط اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر نهاده شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه مقام معظم رهبری، همواره دانشگاه صنعتی امیرکبیر را به عنوان مادر دانشگاه صنعتی کشور خطاب کردند، گفت: در این دانشگاه پتانسیل های خوبی همچون استعدادهای درخشان، پرتوان، پرپتانسیل و دلسوز داریم که با دل و جان کار میکنند. اگر حمایتهای خوب از این عزیزان شود قطعا کارهایشان به نتیجه خواهد رسید.
وی با بیان اینکه امیدواریم حمایتهای لازم توسط دستگاههای مسئول از طرحهای این دانشگاه انجام گیرد تا نتایج ملموس آن برای مردم قابل مشاهده باشد، خاطر نشان کرد: در سال ۸۹-۹۰ تعداد ۴۰ طرح کلان در شورایعالی عتف و سپس شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید؛ همان زمان مبلغی به این طرحها اختصاص یافت.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: تخصیص مابقی بودجه به این طرح های کلان با مشکل مواجه شد که وقفهای در اجرای طرحها وارد شد؛ یکی از این طرحها، طرح توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای ۱۵۰ نفره بود که با مشقت و سختی پیش رفت.
به گفته دکتر قدسی پور، لازم است واقعا چنین طرحهایی مورد حمایت قرار بگیرد زیرا نیروهای متخصص با توان علمی بالایی در این طرحها مشارکت دارند.
به گفته رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مایه افتخار دانشگاه و جامعه علمی است که در این پروژه شرکتهای دانش بنیان و مجموعههای علمی از کل کشور حضور دارند.
دکتر قدسی پور خاطر نشان کرد: بودجه این پروژه اگر در بودجه سالیانه کشور دیده شود این اتفاق خوب، مایه دلگرمی و پشتکار این مجموعه و تیم را فراهم خواهد کرد.
مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مراسم گفت: در قالب برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی که به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد تعداد کل ناوگان هواپیمایی مورد نیاز کشور، حجم بازار و اطلاعاتی از این قبیل نسبت به الگوی متوسط دنیا و روند موجود احصا شد.
وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات بدست آمده بر پایه الگوی متوسط دنیا، کشور ما در سال ۱۴۱۰ دست کم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد، گفت: در واقع نیاز کشور به ۸۸ فروند هواپیما در کلاس ۲۰-۱۰۰ صندلی،۱۸۳ فروند در کلاس ۱۰۰-۲۱۰ صندلی و۹۵ هواپیما در کلاس بیش از ۲۱۰ صندلی تا سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است.
مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به حجم ارزش این بازار گفت: اگر این تعداد هواپیما را مستقیم از کارخانه سازنده تهیه کنیم مبلغی بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار لازم است که از لحاظ ناوگان به متوسط دنیا برسیم. اگر بنا به تهیه هواپیمای دست دوم با متوسط سن ۵ ساله باشد به ۱۶.۷ میلیارد دلار، ۱۰ ساله، ۱۰.۹ میلیارد دلار و ۱۵ ساله ۴.۳ میلیارد دلار نیاز است.
وی ادامه داد: اگر درصدد استفاده از هواپیماهای ۱۵ ساله باشیم عمر متوسط ناوگان کشورمان سال به سال بدتر خواهد شد بنابراین باید روی هواپیماهای جدید، ۵ ساله و حداکثر ۱۰ ساله تمرکز کنیم. برای خرید این ناوگان حداقل به ۱۱ میلیارد دلار نیاز داریم تا به وضعیت متوسط دنیا برسیم.
مجری طرح خاطر نشان کرد: تعمیر و نگهداری در بازه ۱۰ ساله ۵ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و ارزش این بازار در حوزه آموزش تا تحقیق و توسعه یک میلیارد دلار است.
مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این ۳۶۶ فروند هواپیما اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را در شرکتهای هواپیمایی، هوانوردی و ... ایجاد می کند. به گفته وی، این یکی از پیشرانهای اقتصاد در کشور است؛ خصوصا گردشگری که متاثر از حمل و نقل هوایی بوده و اگر این بتواند توسعه یابد گردشگری را شکوفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته که دچار تحریم ها خصوصا در بخش هوانوردی بودهایم، زیرساخت توسعه و دستیابی به فناوریها یک موضوع کلیدی است. در واقع از میان مولفههای مختلف صنعت هوانوردی که شامل فرودگاه، ناوگان و نیروی انسانی متخصص میباشد، کشور ما در حوزه ناوگان وضعیت خوبی ندارد اما در حوزه فرودگاهی و نیروی انسانی وضعیت نسبتا خوبی داریم.
وی با تاکید بر اینکه این صنعت حداقل نیاز به ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد، اضافه کرد:
مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به نظر می رسد در صورت تحقق هر سناریو چه تحریم باقی بماند و چه تمام شود باید به دنبال فناوریهای کلیدی این صنعت برویم زیرا این راه مطمئنی است که میتوانیم منافع ملی را از طریق آن تامین کنیم.
وی افزود: کشورهای مختلف راههای مختلفی برای کسب سهم حداکثری از بازار ناوگان هوایی خودشان داشتهاند از جمله با ورود به طراحی و ساخت بومی، طراحی و ساخت مشترک، ورود در زنجیره طراحی قطعات و سیستمها، تسلط بر چرخه نگهداری و تعمیر و ورود به بازار تحقیق و توسعه در این مسیر گام برداشتهاند.
وی با اشاره به فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه هوافضا گفت: این دانشگاه اولین دانشکده هوافضا در کشور را در سال ۱۳۶۶ تاسیس کرد و اولین دوره های تحصیلی تکمیلی این رشته نیز در این دانشگاه شروع شد.
مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۹ همکاری دراز مدت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سازمان صنایع هوایی برای طراحی و توسعه فناوری های کلیدی هواپیمای مسافری شکل گرفت که از سال ۱۳۹۰ به صورت طرح کلان توسعه فناوری کلیدی هواپیمای ۱۰۰-۱۵۰ نفره به تایید شورایعالی عتف رسید؛
وی با بیان اینکه این طرح کلان با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه علم وصنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس شکل گرفت، گفت: ابعاد و پیچیدگی فناوری این هواپیما را میتوان با نیروگاه اتمی بوشهر مقایسه کرد.
وی با بیان اینکه یک ساختار و شبکه توسعه فناوری در این طرح ایجاد شده که با گره زدن تجربیات صنعت و دانشگاه تحول بزرگی در طراحی هواپیمای غیر نظامی را ایجاد کرده است، گفت: این تجربه فرصت مشارکت در شبکه بین المللی طراحی، ساخت و تولید هواپیما را برای کشور به ارمغان میاورد. همچنین امکان مشارکت در طراحی و ساخت قطعات و سیستمها و بومیسازی آنها در خریدهای بزرگ به وجود آمده است.
وی عنوان کرد: اکنون هواپیمای ایران ۱۴۰ تنها پلتفرم هواپیمای مسافری موجود کشور بوده و هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن به عنوان اولین محصول شبکه فناوری میتواند به مرحله بهره برداری برسد.
دکتر سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز در این بازدید گفت :صنایع هوایی، صنایع بسیار حساسی هستند و باید به بالاترین استانداردها در آن توجه شود. در حال حاضر با تکیه بر عمق مطالعاتی که در دانشگاه دنبال میشود، تضمین کافی برای به سرانجام رسیدن پروژههای مذکور وجود دارد.
وی افزود: معمولاً یک هواپیما قبل از تجاریسازی مدتها مورد آزمون قرار میگیرد. در این پروژه علاوه بر پشتوانه علمی برای قویسازی، طرح تعاملاتی برای همکاری با سایر کشورها هم در دستور کار قرار دارد.
دکتر فاطمی امین تصریح کرد: یکی دیگر از حوزههای دنبالشده در صنعت هوایی موضوع بالگردهاست. در این زمینه هم طی سفر به شانگهای تعاملاتی صورت گرفت. همچنین در دانشگاه امیرکبیر دو پروژه هواپیمای ۷۲ نفره و ۱۵۰ نفره با مشارکت شش دانشگاه و چندین شرکت دانشبنیان انجام شد که در جهت تسهیل اجرای آن نهایت همکاری را به کار خواهیم گرفت.
دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در بازدید از فرآیند توسعه و تکامل این پروژه، با اشاره به نقش کلیدی فناوریهایی و فضایی در اقتدار، اقتصاد و اشتغال عنوان کرد: در اهمیت بالای صنعت هوایی تردیدی وجود ندارد و این حوزه، به عنوان صنعتی اقتدار و اقتصاد آفرین شناخته میشود. از همین رو، درصدد هستیم تا با حمایت از طرحهای دانشبنیان و فناورانه، زمینه را برای پیشرفت کشور در این صنعت فراهم کنیم.
دکتر دهقانی با اشاره به ضرورت قرار گرفتن بازار صنعت هوایی در اختیار شرکت های دانش بنیان گفت: در اختیار داشتن این بازار میتواند کمکی جدی به رونق این شرکتها از یک سو، ایجاد اشتغال و رونق صنعت هوایی کشور از سوی دیگر باشد. برنامه جدی معاونت علمی و فناوری، کمک به بازارسازی برای این شرکتها است.
سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، توسعه پروژه هواپیمای ایرانساخت ایران جت ۷۲ را فرصتی برای توسعه فناوری حمل و نقل هوایی بومی با استفاده از تجربیات پیشین دانست و افزود: در این پروژه سعی شده با بهره گیری ار تمامی تجربیات و زیرساختهای گذشته، محصولی جدید داشته باشیم. این رویکرد ارزشمند، میتواند زحمات و دستاوردهای گذشته را که در پروژه هواپیمای ایران ۱۴۰ صورت گرفت را احیا و راه را برای توسعه فناوری و کسب تجربیات جدید هموار کند.
وی ، یکی دیگر از ویژگیهای ارزشمند این پروژه را استفاده از ظرفیت دانشگاهی و تجربیات علمی دانست و افزود: باید توجه داشت که موفقیت این پروژه، در گروی نقش آفرینی ۳ بازیگر اصلی است. بازیگر اول آن تیمی است که پروژه را آماده و از نمونه مفهومی به یک نمونه اولیه تبدیل میکند؛ بازیگر دوم، صنعتی است که این محصول را به تولید میرساند و بازیگر سوم ایرلاینها هستند که باید بازار بالقوه خود را در اختیار این محصول قرار دهند.
دکتر دهقانی با اشاره به شکل گیری تیمها و هسته های نخبگانی در قالب شرکتهای دانش بنیان گفت: اگر بتوانیم شبکهای از شرکتهای دانشبنیان این حوزه را گرد هم بیاوریم، کمک ویژه ای به طراحی و توسعه محصولات دانش بنیان فناوری هوایی صورت میگیرد و در این مسیر، مصمم هستیم.
نظر دهید