وزیر کشور: در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه لازم است
وزیر کشور؛
در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه لازم است
در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه لازم است
وزیر کشور در کنفرانس بینالمللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند که صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه لازم است و شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم میتوانند این نقشه را تعریف کنند و تقسیم کار ملی لازم است که هر بخش بداند باید برای همافزایی بیشتر چه کند. در حال حاضر این موضوع کمبود ماست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: سردار «احمد وحیدی» وزیر کشور در اولین کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در خصوص هوشمندسازی و توسعه علم هوش مصنوعی در کشور بیان کرد: زمانی توسعه هوشمندسازی در کشور شاید، کند جلو میرفت، اما تبدیل به مسئله اصلی کشور شده است.
وزیر کشور تصریح کرد: مباحث فلسفی در هوش مصنوعی بسیار مهم است. اینکه هوش مصنوعی چقدر میتواند جای انسانها را پر کند مفهوم عمیقی است و اینکه با یافتههای ما چقدر همخوانی دارد، بحث خاص خودش را دارد. حوزه دیگر حوزه دانشی هوش مصنوعی است که ما باید کار زیادی در این حوزه انجام دهیم.
وزیر کشور با بیان اینکه اقدامات ما در حوزه هوشمندسازی به ساماندهی بهتر احتیاج دارد، تاکید کرد: برنامهریزی دقیقتری در حوزه دانشی و فناوری حوزه هوش مصنوعی لازم است. بنابراین بسیار حوزه مهمی است در حوزه دانشی در این مقوله، دانشگاهها مکمل هستند. در حوزههای دیگر پارکها و مراکز فناوری دخیل هستند.
سردار وحیدی خاطرنشان کرد: امروز بیشتر از نگاه فناوری و محصولات به موضوعات توجه میکنیم، اما همه مراحل آن مهم است و باید مورد توجه کافی باشد. باید برنامه قوی برای آن داشته باشیم و در هوش مصنوعی اگر به موقع اقدام کنیم مانند نانو، رشد چشمگیر خواهیم داشت؛ همانطور که جزو پنج کشور اول دنیا در حوزه نانو هستیم. البته ما در این حوزهها علم و دانش داریم، اما تولیدات محصولات ما نسبت به دانش عقبتر است.
وزیر کشور ادامه داد: اگر به موقع عمل کنیم، نتیجه مطلوب حاصل میشود. در حوزه هوش مصنوعی بیش از اینها باید تلاش کرد. در حوزه هوش مصنوعی نقشه راه لازم است و شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم میتوانند این نقشه را عملی کند و تقسیم کار ملی لازم است که هر بخش بداند باید برای هم افزایی بیشتر چه اقدامی انجام دهد. در حال حاضر این موضوع کمبود ماست.
سردار وحیدی با اشاره به اینکه باید اهدافی مشخص برای توسعه دانش و علم هوش مصنوعی تعریف شود، گفت: یکی از کشورها که از ما هم خیلی دور نیست، حدود ۲۹ میلیارد دلار درآمد از هوش مصنوعی برای خودش تعریف کرده است. اگر هدف اقتصادی برای توسعه هوشمندسازی تعریف کنیم کششی برای توسعه حوزه فناورانه به طور کلی خواهد بود. علاوه بر هدف اقتصادی باید اهداف کاربردی را هم مطرح کرد.
وزیر کشور با بیان اینکه فهرستی از محصولات مرتبط با هوش مصنوعی در وزارت کشور تعریف شده است، اظهار کرد: ما هم در کشور حوزههای مختلفی را تهیه کردهایم. از نقش این علم در برگزاری انتخابات تا مقابله با جرایم سازمان یافته و… که نیازمندیهای ماست. تهیه فهرست محصولات مورد نیاز اهمیت دارد. همه فعالیتهای هوش مصنوعی باید هدف محور و محصول محور باشند. امروز ما در حوزه فناوری و نانو وضعیت خوبی داریم، اما محصول کافی ارائه نشده است. هدف اقتصادی نیز در این علوم به خوبی تعریف نکردهایم تا بدانیم چقدر از اقتصاد دانش بنیان باید با دانش نانو و هوش مصنوعی داده شود و عین همین مسئله در هوش مصنوعی هم مطرح است. اگر در هوش مصنوعی نیز چنین چیزی تعریف شود، کار برای اساتید و دانشجویان راحتتر خواهد شد.
وزیر کشور ضمن اشاره به اینکه در علوم پایه و ریاضیات ضعف داریم و جذب و علاقه در این حوزهها کم است، عنوان کرد: باید این حوزهها تقویت شود. دچار مشکلاتی در جذب دانشجو در این رشتهها هستیم. هوش مصنوعی از آن جایگاههایی است که به برخی حوزههای دانشی ما کمک بزرگی خواهد کرد.
سردار وحیدی خاطرنشان کرد: اگر در این حوزه نقشه راه را روشن کنیم خیلی نباید عقب بیفتیم. اگر دیر اقدام کنیم حتما از دیگران عقب خواهیم ماند. جز بحث فلسفی پیرامون این علم که میگویند شاید هوش مصنوعی جایگزین انسان شود، روشن است که هوش مصنوعی نمیتواند جایگزین انسان شود، اما واقعا میتواند تلفیق دانشی ایجاد کرد و این دانش را گسترش داد.
سردار وحیدی افزود: بحث دادهها نیز در این علم مهم است. بدون داده سامان یافته توسعه هوش مصنوعی در عمل موضوعیت پیدا نمیکند. باید زمینههای کاربرد این علم ایجاد شود و برای همین میگویم نقشه راه لازم است. ارزش هوش مصنوعی در ساخت دنیای آینده مهم است. اگر غفلت کنیم و تکنولوژیهایی که امروز داریم را در هوش مصنوعی تعریف نکنیم، نمیتوانیم از همان تکنولوژیها هم دیگر استفاده کنیم.
سردار وحیدی یادآور شد: من به این کنفرانس آمدم تا بگویم مسئله دانش هوشمندسازی و هوش مصنوعی اهمیت دارد و از فعالان این دانش تقدیر و تشکر میکنم. اگر کمکی از دست من برآید در خدمت هستم. شهر هدشمند، بحران و مسائل بحرانی، مقابله با جرائم از جمله جرائم مرتبط با جعل از جمله موضوعاتی است که به کمک هوش مصنوعی و دانش افراد در این کارها نیاز داریم.
وزیر کشور ادامه داد: باید در حوزه هوش مصنوعی محصول محور و با نقشه راه پیرامون دانش، تولید محصول پیش رفت. حتما متناسب با این علم لازم میشود میان رشتهایهای تازهای تعریف کرد. این علم لبه تکنولوژی خواهد بود. همانطور که دهه قبل عصر اطلاعات و دانایی بود حالا عصر هوش مصنوعی است. باید ساماندهی و نظمی ایجاد کرد و زیست بومی برای هوش مصنوعی تعریف شود. هوش مصنوعی زیست بوم ساز است و در آن زیست بوم هم رشد خواهد کرد و در غیر این صورت رشد نمیکند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کرد؛
ضرورت بکارگیری توان دانشگاه برای تمرکز در زمینه های هوشمندسازی
ضرورت بکارگیری توان دانشگاه برای تمرکز در زمینه های هوشمندسازی
دکتر سید حسن قدسیپور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اولین کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند با بیان اینکه در برنامه دانشگاه موضوع هوشمندسازی اولویت است، گفت: به طور قطع یکی از زمینههای راهبردی که دانشگاه باید تمام توان خود را بکار ببندد هوشمندسازی است.
وی با بیان اینکه دنیا با قدرت سرسام آوری در زمینه هوشمندسازی پیش میرود، گفت: در حال حاضر هم رقابت بین چین و امریکا بر سر هوشمندسازی و ... است.
وی گفت: آینده از آن کسانی است که در زمینه هوشمندسازی قدرتمندتر باشند و توانایی بیشتری عرضه کنند بنابراین با توجه به این موضوع بنا داریم که دانشگاه باید در زمینههای آموزش، فناوری و پژوهش به سمت هوشمندسازی حرکت کند.
دکتر قدسی پور با بیان اینکه همه کشورها، ملتها و دولتها به طور عادی یک حرکتی در این جهت دارند، تاکید کرد: طی چندسال اخیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر تمرکز زیادی برای ورود به این مسئله داشته است.
وی با تاکید بر اینکه باید به سمت هوشمندسازی حرکت کرد، گفت: باید همت کنیم جهت گیری و تشویقها را در هوشمندسازی بیشتر کنیم.
به گفته رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بامسئولان صحبت کردیم تا در قالب برنامه راهبردی آموزش، پژوهش و فناوری دانشگاه را به سمت هوشمند سازی سوق دهیم.
وی افزود: کشورهای همسایه در زمینه دانشگاههای هوشمند فعالیت میکنند و ما باید نیز در این زمینه به خوبی ورود کنیم.
وی تاکید کرد: ما زمینههای مختلفی در دانشگاه داریم چون باید مطالبهگر باشیم تا اول دانشگاه بعد کشور را با سرعت بیشتر در زمینه هوشمندسازی پیش ببریم.
رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛
دانشگاه میتواند در زمینه هوش مصنوعی الگو باشد
دانشگاه میتواند در زمینه هوش مصنوعی الگو باشد
رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه میتواند در زمینه هوش مصنوعی الگو باشد.
دکتر داریوش کیانی رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اولین کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند گفت: دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر این دانشگاه در مسائل هوش مصنوعی پیشتاز بوده است.
رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پتانسیل بسیار خوبی در زمینه هوش مصنوعی دارد. امیدواریم با ایجاد رابطه های خوب و دو طرفه میان دانشگاه و صنعت این حوزه مورد توجه بیشتری به قرار بگیرد.
وی افزود: هوش مصنوعی تجلی علم ریاضیات است. اکنون با ظهور هوش مصنوعی دانشکدههای ریاضی و علوم کامپیوتر مورد توجه دانشجویان قرار گرفتهاند. امروزه دانشجویان هوشمندانه رشته علوم کامپیوتر را انتخاب میکنند. دانشجویان هوشمندانهتر از مسوولان به سوی این علم حرکت کردهاند. امیدواریم دستگاه ها و مسوولان نیز هوشمندانه به این موضوع ورود پیدا کنند.
وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر هوش مصنوعی در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: همچنین ۵سال است دانشجویان پزشکی ما علاقمندند رشته دوم خود را علوم کامپیوتر انتخاب کنند.
وی گفت: دانشجویان هوشمند جلوتر از مسئولان در حال حرکت هستند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی؛
تجمیع سامانههای حمل و نقل باید با یکدیگر
دکتر شهریار افندیزاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز در این کنفرانس گفت: توسعه حمل و نقل در تمام کشورهای مهم دنیا به عنوان زیرساختی برای مسائل اقتصادی مطرح است از اینرو استفاده از فناوریهای نوینی مانند هوش مصنوعی جزو سیاستهای تمامی کشورها قلمداد میشود. در ایران نیز پیرامون این مساله طی چند سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است اما برای اجرای کامل آن راه طولانی در پیش رو داریم.
وی افزود: جدا از در نظر گرفتن مسائلی مانند ایمنی، سرعت و راحتی، باید مسائل محیط زیستی و اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرند. هر ابزاری که به نوعی کمکی به این مساله کند، مورد اقبال قرار میگیرد. هم اکنون حمل و نقل ترکیبی در دستور کار همه جوامع در سطح محلی، کشوری و بین المللی قرار گرفته است و تفاهم نامههای دو جانبه و چند جانبه ای پیرامون تحقق این مهم منعقد کردهاند. ما نیز باید سیاست و جایگاه مشخصی پیرامون این مساله در کشور مد نظر قرار دهیم.
وی یادآور شد: اکنون در ناوگانهای هوایی کشورمان از سیستمهای هوشمند و هوش مصنوعی استفاده میکنیم اما هنوز در حمل و نقل جادهای روشهای سنتی بکار گرفته میشوند از این رو ضرورت دارد در برنامهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به این مساله توجه کنیم و آیندهنگری داشته باشیم و ملزمات این کار را فراهم کنیم. آینده از آن کشورهایی است که با استفاده از هوش مصنوعی از خودروهای خودران استفاده کنند. کشور ایران نیز باید به این سمت پیش برود و در این زمینه باید از دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان حمایت ویژهای داشته باشد.
وی تاکید کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی طرح جامع برای حمل و نقل برون شهری و جادهای در نظر گرفتهایم. باید قابلیتهای این حوزه را توسعه دهیم. در حال حاضر سامانههای حمل و نقل دریایی، جادهای و ریلی خوبی داریم . هر یک از این سامانه برای خودشان فعالیت می کنند. این سامانهها باید با یکدیگر تجمیع شوند.
افندی زاده گفت: همچنین ما در زمینه هوشمند سازی مدیریت اطلاعات، ذخیره سازی و تبادل اطلاعات، هومشند سازی مدیریت بار و ناوگان تجاری، پایش سیستم حمل و نقل، توسعه نظارت جادهای به منظور ثبت تخلفات جادهای، توسعه سامانههای حمل و نقل مسافربری و باربری و … اقداماتی انجام خواهیم داد.
دکتر «مهدی تشکری» دبیر کنفرانس؛
کاهش خسارت های مالی و جانی جاده ها با بکارگیری از هوش مصنوعی
کاهش خسارت های مالی و جانی جاده ها با بکارگیری از هوش مصنوعی
دکتر مهدی تشکری، نیز در این کنفرانس گفت: امروزه خودروسازان بزرگ و قدرتمند دنیا برای تولید خودرو نیازمند بکارگیری تکنولوژیهای نوین به ویژه هوش مصنوعی هستند. بکارگیری از این تکنولوژی میزان خسارت مالی و جانی و معلولیتها را کاهش میدهد و نقش بسیار زیادی در کاهش آثار مخرب محیط زیست برعهده دارد.
وی افزود: اکنون ایران پتانسیلهای زیادی در زمینه بکارگیری هوش مصنوعی دارد اما متاسفانه کمتر از این پتانسیلها بهره بردهایم. متاسفانه طی دو سال اخیر با وجود پیگیریهای زیاد هنوز از حمایتهای دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران در این زمینه بیبهره هستیم.
دکتر مهدی قطعی، دبیر برگزاری این کنفرانس نیز گفت: در این کنفرانس ۶۳ نفر هیات علمی (۲۹ هیات علمی داخلی و ۳۴ هیات علمی خارجی) حضور یافتهاند. از این میزان ۷ نفر از کشور آمریکا و ۱۲ نفر از انگلستان، کانادا و استرالیا (هر کشور چهار عضو هیات علمی) حضور دارند.
وی افزود: ۹۳ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که ما برای داوری تخصصی این مقالات از ۱۷۸ داور تخصصی حوزه های مختلف مهندسی برق، صنایع، عمران، مکانیک، علوم و مهندسی کامپیوتر، ریاضیات، آمار و مدیریت دعوت به عمل آوردیم که هر داور به طور متوسط داوری ۳.۳ مقاله را انجام داده است. در نهایت ۳۵ مقاله انگلیسی و ۸ مقاله فارسی در این کنفرانس ارائه خواهد شد.
نظر دهید