۱۵ آذر ۱۴۰۰

بومی سازی دانش فنی و تولید مواد اولیه کاتد باتری های لیتیمی در کشور

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مهران جوانبخت عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس مرکز تحقیقات انرژی های تجدید پذیر گفت: به تازگی شرکت های خودروسازی در کل جهان، متقاضی اصلی باتری های لیتیم یون در راستای کاهش مصرف انرژی شده اند.
وی افزود: علاوه بر این، انتظار می رود اجرای مقررات سختگیرانه در مورد انتشار گازهای گلخانه ای از خودروهای فسیلی، تقاضا برای خودروهای برقی را افزایش دهد، که به نوبه خود، نیاز به باتری های لیتیم یون را بیشتر می کند.
رئیس مرکز تحقیقات انرژی های تجدید پذیر عنوان کرد: بازار باتری های لیتیم یون در سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۶.۷ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳۰میلیارد دلار برسد.
جوانبخت خاطر نشان کرد: این باتری ها در حال حاضر بهترین ترکیب از نظر چگالی انرژی، چگالی توان، بازده، سیکل پذیری و قیمت را برای محصولات مختلف مانند تلفن¬های هوشمند و خودروهای برقی دارد.
وی با بیان اینکه فناوری تولید مواد پیشرفته یکی از کلیدی‌ترین فناوری‌ باتری‌های لیتیمی است، افزود: با توجه به کاربرد گسترده‌ی باتری های لیتیومی در سیستم حمل و نقل الکتریکی، تولید و فرآوری مواد مورد نیاز از اهمیت بالایی برخودار است.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امروزه کشورهای محدودی در دنیا قادر به تولید سلول های لیتیمی هستند زیرا برای تولید این مواد چالش های مختلفی از جمله تامین منابع لیتیم وکبالت، تولید مواد کلیدی اولیه گرید باتری، دانش فنی تولید موادپیشرفته و قیمت تمام شده وجود دارد.
وی افزود: در همین راستا، شرکت دانش بنیان کیمیاگهر مهر با همکاری مرکز تحقیقات انرژی های تجدید پذیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال های اخیر تحقیقات گسترده ای روی تولید مواد اولیه باتری های لیتیمی داشته اند که از آن جمله می توان به تولید گرید باتری نمک های آلومینیوم سولفات، لیتیم سولفات، لیتیم کلرید، نیکل(II) کلرید، نیکل(II) سولفات، کبالت(II) سولفات، منگنز(II) سولفات و سدیم دی هیدروژن فسفات اشاره کرد.
جوانبخت افزود: این مواد بایستی عاری از حضور فلزات مضر بوده و درجه خلوص ۹۹.۹۵درصد داشته باشند و به منظور رسوب دهی پیش ماده NCA (لیتیم نیکل کبالت آلومینیوم اکسید)، NCM (لیتیم نیکل کبالت منگنز اکسید)، LCO (لیتیم کبالت اکسید)، LMO (لیتیم منگنز اکسید) و LFP (لیتیم آهن فسفات) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گفته وی، از جمله مواد کاتدی تولیدی این شرکت دانش بنیان نیز می توان به تولید نانومواد LMO و نانوکامپوزیت های پایه NCM و LFP اشاره کرد که نتایج آنها به صورت چند مقاله بین المللی و دو اختراع (US Patent) در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است.
جوانبخت که از سال ۱۳۹۲ مجری طرح کلان ملی “کسب دانش فنی، بومی سازی و تولید صنعتی باتری های لیتیمی” در کشور است اظهار امیدواری کرد که با آغاز کار دولت سیزدهم انشالله شورای عالی عتف و وزیر علوم تحقیقات و فناوری  که خود از دانشمندان برجسته ملی و بین المللی می باشند با رویکردی جدید از این طرح های کلان و راهبردی در کشور که سال ها در دولت قبلی مسکوت بودند، حمایت نماید.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

مطالب مرتبط